دانشنامه آزاد گردشگری و ایران شناسی –

آقا شیخ محمد پس ازسپری شدن دوران تبعید به تهران مراجعت کرد و در همان سال به رحمت ایزدی پیوست.آقا شیخ محمد تقی جوان آملی از اعاظم علمای عهد خود بود.زندگی زاهدانه ی با تواضع و خشوع و دانش بالا و دید عارفانه از ایشان عالمی مورد احترام عارف و عامی ساخته بود.در مورد زهد و ورع و تقوی و تواضع وی داستان های است که ورود درآن موجب اطاله ی کلام است. وی از جانب پدر با ۲۹ واسطھ نسب خود را بھ حضرت علی بن الحسین(ع) می رساند. حاج سید غلامعلی مشهور بمیر ولی از سادات مشهور مازندران در سال ۱۲۶۶ هجری قمری در لاریجان متولد شد،پس از طی پنجاه و دو مرحله از مراحل زندگانی معشوق غیبی و محبوب لاریبی او را مجذوب خود ساخته و بمقام حقیقت رسیده آئینه دلش جلوهگاه جمال شاهد ازلی گردید و دریچهای از عالم غیب برویش گشاده شد،عالم و هرچه در وی هست بنظرش نمودی بیبود مینمود،میخواند آنچه را دیگران نمیدیدند و میدانست آنچه را دیگران نمیدانستند،پیوسته در کنج خلوت با دوست مشغول رازونیاز شده در صحبت بروی مردم بسته،رشته الفت از ابنای زمان گسسته و با اینکه در فقر بسرحد کمال رسیده بود مسند ارشاد نگسترد و دعوی مرادی نکرد.دوازده سال پیش از فوت خود در صحن امامزاده قاسم تجریش آرامگاه همیشگی خود را آماده کرده بود تا در دوازدهم شهر ربیع الاول سنهء ۱۳۳۱ ه داعی حق را لبیک اجابت گفته مرغ جانش از قفس تن رهائی یافت و در همان محل مدفون شد.دیوان او بالغ بر ده هزار بیت شعر عرفانی است که بخط مرحوم محمد علی عبرت مصاحبی جمع و نوشته گردیده و منتخبی از آنرا فرزندش میر عماد در سال ۱۳۱۱ شمسی در مطبعه علمی طهران بچاپ رسانیده و منتشر کرد نمونهای از آثارش را که در جذبه از طبعش ظهور و بروز کرده بمحضر ارباب و جد و اصحاب حال ارمغان میدارد تا سالکان طریق را شوروحالی حاصل آید.

وی ، دوران دبستان را در مدرسه ادیب و دوره متوسطه را در دبیرستان صدر قم سپری کرد و لیسانس خود را از دانشگاه صنعتی شریف ، در رشته ریاضی و علوم کامپیوتر با رتبه اول اخذ نمود. وی گفته: ” صد نیزه دار، الهه سمیرامیس را در برگرفتهاند و این کتیبه با دستور وی حجاری کردهاند”. در نجم الثاقب آمده است که وی اهل مازندران و شهرکی به نام ابریم بود.و اما شیخ حر عاملی در کتاب عمل الامل شرح حال « فضل بن یحیی» را نوشته ولی راجع به علی بن فاضل هیچ اشاره نمی کند گروهی این موضع گیری حر عاملی را دلیل بر بی اعتبار دانستن او نسبت به «علی بن فاضل» می دانند.از کلام میرزا عبدالله اصفهانی – که ظاهرا اولین کسی است که برای «علی بن فاضل» شرح حال نوشته است- استفاده می شود که او در شرح حال «علی بن فاضل» ، تنها بر داستان جزیره خضرا اعتماد کرده است در صورتی که نقل این روایت ، برای اعتماد به «علی بن فاضل» کافی نیست؛ مخصوصا با درنظر گرفتن این که مرحوم علامه و ابن داود از معاصران «علی بن فاضل» بوده و مع الوصف راجع به او هیچ شرحی ننوشته اند.

محوطه تاریخی بیستون در مکانی استراتژیک و مسلط بر سر راه مهم اتصال دهنده ی فلات ایران به بین النهرین قرار گرفته و از دوران باستان مورد استفاده بوده است. با سلام بعد از بازدید اندره گدار باستان شناس معتقد بود که یکی از گنبدهای کاملا رگه داراست .نمونه دیگر این گنبد فقط در سمنان دیده شده است. نام پارسی باستان این کوه بَغستانَ و بگستانَ به معنی جایگاه خدایان و در نوشته های یونانی بگیستانُن (اُروس) است. از سویی آثاری به این خط از پادشاهان و شاهان محلی هخامنشی پیش از داریوش به دست آمده است و از سویی دیگر شواهد فراوانی در نوآوری این خط در زمان داریوش و نبشتن کتیبههایی به نام شاهان گذشته در زمان پادشاهان متأخر هخامنشی در دست است.

در برج سلطان زینالعابدین صندوق چوبینی وجود دارد که بر روی آن کتیبهای است به خط ثلث که ممکن است این اثر نیز از استاد سیدعلی باشد و چنین رقم دارد: “… بیستون در اصل ودر آغاز «بغستان» نام داشتهاسـت؛ کـه از دو واژهٔ «بغ» بـه معنی خدا و «ستان» کـه پسوند مکان بـه معنی جایگاه و سرزمین اسـت تشکیل شدهاسـت و روی هم بـه معنی «جایگاه خدایان» بودهاسـت. کوههای بیستون با وسعتی حدود 1020 کیلومترمربع در شمال و شرق شهر کرمانشاه قرار گرفتهاند و بعد از طاق بستان به سوی کردستان امتداد مییابند که این ارتفاعات سنگی و غیرمشجر بوده و دارای معابر محدود است که امتداد آنها تا رود سیمره ادامه دارد همچنین ژرفترین غار خاورمیانه به عمق 572 متر به نام غار بیستون یا پراو، در دامنه جنوبی قله قته چرمی واقع شده است.

عالم ربانی آیهاللّه حاج ملا علی کنی از جمله شخصیت های بزرگ و نامی جهان تشیع و عالمی حافظ و شیخی که ایران در زمان خود مریدش بودند و احترام ویژه ای داشت و از بزرگان امامت و رهبری مردم جهان در عصر قاجار به شمار می آید.ایشان فقیهی وارسته‚ شجاع و با نفوذ بود که با تلا ش و اقدامات شجاعانه اش‚ در مقابل بی تدبیری ها و سوء مدیریت حاکمان وقت ایستاد و از اسلام و استقلال کشور دفاع کرد.این فقیه مجاهد‚ در محله کن واقع در شمال غرب تهران و در یک خانواده مذهبی در خانواده دیده به جهان گشود.

سریال مردان آنجلس، نام مجموعه تلویزیونی در ژانر مذهبی-تاریخی است که به کارگردانی فرج الله سلحشور در سال 1375 در کشور ایران برای شبکه یک سیما تولید شد. مرحوم آیت الله شیخ محمد غروی فرزند ابوطالب، از علما و مجتهدان به نام شهر آمل بود. در کتاب شاهنامه اثر فردوسی از مردی به نام فرهاد سخن به میان می آید که عاشق زنی به نام شیرین می شود، بر اساس آن افسانه خسروپرویز به فرهاد دستور می دهد که دور کوه بیستون را برش بزند تا به آب برسد و اگر موفق شد می تواند با شیرین ازدواج کند. تو کـه از این پس شاه خواهی بود، خودرا قویاً از دروغ بپایی اگر چنان فکر کنی کشور من در امان باشد.

پس از آن داریوش به معرفی ۲۳ سرزمین تابعه خود می پردازد و در ادامه با ثبت دقیق زمان و تقویم به شرح نبرد با شورشگرانی می پردازد که در نخستین سال پادشاهی وی به دروغ ادعای پادشاهی کرده و کشور را به آشوب کشانده اند. وی در هنگام مراجعت از فتح قندهار در آستانۀ اشرفیه درگذشت. در تمام رویدادهای انجمن نشستهای شبانه پس از شام مهمترین و کاربردیترین زمانها بودهاند که با صحبت کردن، ارائه گزارش و پخش فیلم و عکس در مورد کارها و تجربههای خود عملا به هدف حضور در چشنواره دست پیدا کنیم. در این متن، داریوش در آغاز به معرفی خود و پدرانش میپردازد (این تبارنامه تفاوتهای متعددی با تبارنامه گزارش شده در تاریخ هرودوت دارد.) پس از این با احترام، از اهورامزدا و بخشش او سخن میراند که تا پایان کتیبه بارها تکرار میشود.

لطفا تاریخ منطقه انزل را تحریف نکنید. در دامنهي کوه بیستون کرمانشاه، اثری تاریخ قرار دارد کـه در دل خود هزاران معما و روایت را پنهان کرده اسـت. برای آشنایی بیشتر با این کتیبه، میتوانید کتاب کتیبههای میخی فارسی در بیستون، نوشته راولینسون را مطالعه کنید. به جمله:” این از نشانه ها و معجزات خداوند است” دقت کنید. دور تا دور آن را ۴۷ اتاق احاطه کرده که در پشت این اتاق ها ۴ اصطبل دراز قرار دارند. پس از کشته شدن بردیا و افتادن حکومت به دست داریوش، در سراسر امپراطوری هخامنشی نوزده شورش بزرگ و کوچک اتفاق افتادکه داریوش بزرگ پس از اینکه این شورش ها را فرونشاند تصمیم گرفت که مردم تاریخچه امپراطوریش را و جهان پس از خود را در جریان چگونگی به دست گرفتن قدرت و نخستین سال فرمانروایش قرار دهد به همین منوال او این بنای یادبود و بیانیه مهم را در بیستون بر سر یک راه کهن به ثبت رساند.

1- غار شکارچیان ۲- غار مرخرل ۳- غار مر تاریک ۴- غار مَر آفتاب ۵- غار مَر دودر ۶- تپه نادری ۷- سراب بیستون ۸- جاده تاریخی حاشیه سراب ۹- بقایای گورستان قدیمی۱۰- دژ تاریخی مدفون ۱۱- نیایشگاه مادی ۱۲- نقش برجسته و کتیبه داریوش بزرگ ۱۳- مجسمه هرکول ۴۱- نقش برجسته متریدات دوم ۱۵- نقش برجسته گودرز ۱۶- سنگ بلاش ۱۷- پرستشگاه پارتی ۱۸- بقایای شهر پارتی ۱۹- بقایای بنای ساسانی ۲۰- فرهاد تراش ۲۱- بقایای پل ساسانی ۲۲- بقایای سد ساسانی ۲۳- سنگهای تراشخورده ساسانی ۲۴- کاروانسرای ایلخانی ۲۵- بقایای بنای ایلخانی ۲۶- کاروانسرای صفوی ۲۷- وقف نامه شیخ علی خان زنگنه ۲۸- پل بیستون.

اگرچه عدهای بر این باورند که این دیواره متعلق به دوران هخامنشی است اما نظریات جدید حاکی از آن است که احتمالا در دوره خسروپرویز ساسانی برای ایجاد کتیبهیا نقش برجسته آماده شده اما با سقوط و مرگ خسرو ناتمام مانده است. کاخ ناتمام ساسانی و کاروانسرای ایلخانی، کاخ پایین کوه بیستون و مقابل فرهاد تراش جای دارد که سبک معماری و شواهد پیرامونی آن نشان میدهد آثار اواخر دوره ساسانی است که به علل نامعلوم، نیمه کاره رها شده است. وی از سال ۱۳۴۲ همراه امام بود و در طول این دوران، بارها مورد دستگیری و بازجویی ساواک قرار گرفت.بخشی از این مبارزات، همکاری در مبارزات مردم آمل، سخنرانی، افشاگری و تنظیم اطلاعیهها و بیانیهها بود.با شکلگیری مبارزات و تظاهرات در همه جای ایران، مردم آمل نیز با ارشادها و راهنماییهای آیه الله جوادی آملی، به صفوف مبارزان پیوستند و رژیم پهلوی را با شکست رو به رو ساختند.پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز، آیه الله جوادی در مسؤولیتهای گوناگونی به انجام وظیفه پرداخت.

سنگنبشتهٔ بیستون در ارتفاع چند ده متری از سطح زمین و بر دامنهٔ رو به جنوبی کوه پراو ساخته شدهاست و از آثار به جای مانده از پلکانی در قسمت بالایی کوه بیستون احتمال میرود که سنگ تراشان از این راه برای رسیدن به محل استفاده میکردهاند و پس از پایان کار پکان را به منظور غیرقابل دسترس کردن اثر تراش دادهاند. کاروانسرای شاه عباسی 6هزار مترمربع وسعت دارد و در ساخت آن از سبک معماری ۴ایوانی استفاده شده است. دلیل انتخاب بیستون برای حکاکی کتیبه، قرار داشتن این مکان در یک مسیر پرتردد بود. به روی سن و پشت تریبون رفت و از انجمن تقدیر کرد و هدیهای (یک کتاب) را که همان موقع و بهسرعت آماده کردند به ما هدیه کردند!

خوب یک هفته اقامت و غذای رایگان در هتل کاروانسرا و یک دیواره که هرجایش را خواستی سوراخ کن و صعود کن بی اینکه باید و نبایدی در کار باشد! فرهاد از جا در می رود و تبر را به بالا می اندازد و در اثر ضربه تبر در جا میمیرد. تا کنون ۲۸ اثر از آثار تاریخی کوه بیستون در فهرست آثار ملی و ۱۳ اثر همراه سنگنبشته بیستون در ۸ ژوئیه ۲۰۰۵ به ثبت جهانی رسیدهاند.

تاکنون ۲۸ اثر از آثار تاریخی کوه بیستون در فهرست آثار ملی ایران و ۱۳ اثر همراه سنگنبشته بیستون در ۸ ژوئیه ۲۰۰۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیدهاند. تا کنون ۲۸ اثر از آثار تاریخی کوه بیستون در فهرست آثار ملی و ۱۳ اثر همراه سنگنبشته بیستون در ۸ ژوئیه ۲۰۰۵ به ثبت جهانی رسیده است. مدتها در بغداد در خدمت استاد علی پیروزه که شاعر طبری بود می زیست و بعدا” به خدمت عضد الدوله رسید و در اثر طبع سرشار خود مورد ملاطفت شاه قرار گرفت و از آنجا به آمل آمد و در اثر حرکات خلاف مورد تعقیب ناصر کبیر قرار گرفت و مدتی در حبس بود و پس از خلاصی به گرگان رفته و به خدمت قابوس وشمگیر رسید .

فرهاد سالها به کندن کوه مشغول می شود تا اینکه روزی ارتش ایران را می بیند که از پای کوه بیستون رد می شوند.او از ارتشیان در مورد شاه سئوال می کند و آنها می گویند که خسرو هنوز شاه است و شیرین همسر اوست.فرهاد از این شنیده خوشحال می شود زیرا او سالیان سال از شیرین خبری نداشت ولی او نیمی از کوه را کنده بود و هنوز به آب نرسیده بود. در آن دوران، برای افزایش ماندگاری نقش برجسته و کتیبه بیستون، در پایان کار حجاری، احتمالاً نمای کتیبه را با مادهای ناشناخته پوشاندهاند. کاروانهای زیادی از کنار کوه بیستون عبور میکردند و نقوش برجسته آن را میدیدند.

میگن: ما پس از پیمودن تعدادی دره شب رو یه جا خوابیدیم.اما طوری خوابیدیم که سر یکی کنار پای دیگری بود. شایانترین یادمانهای کهن منطقه بیستون، سنگنگاره و سنگنبشته داریوش یکم هخامنشی (۵۲۱- ۴۸۶ پیش از میلاد) میباشد که در حدود سالهای ۵۲۰ پیش از میلاد، در کنار راه و بر سینه پرتگاهی دور از دسترس با دهها متر بلندی از سطح جاده و در برابر چشمه بیـستون تراشیده شده است. قداست کوه بیستون، شرایط مطلوب آب و هوایی و قرارگیری بر سر راههای مهمی از جمله جاده ابریشم، باعث شد تا پادشاهان و فرمانروایان بسیاری به این منطقه توجه کنند و آثار و یادگارهای بیبدیلی در دل و دامنهی این کوه به یادگار مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید