دانشنامه آزاد گردشگری و ایران شناسی –

همچنین یکی از شگفتانگیزترین کشفیات، کشف استخوان انسانهای نئاندرتال است که بین 50هزار تا 230هزار سال پیش زندگی میکردند! معمولاً معادن سلفر جامد، در سطح زمین به عمق بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر قرار دارد. اسماعیل منصوری لاریجانی درسال ۱۳۳۷ درروستای رینه لاریجان متولد شد و پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی درزادگاه خود ،به تهران رفت و متوسطه را دردبیرستان نظام مافی دررشته علوم طبیعی گذراند ، وی پس از دریافت لیسانس علوم بیمارستانی در ۱۳۶۰ درسال۱۳۶۲ به دانشکده الهیات تهران راه یافت و سپس بعنوان بورسیه دانشگاه امام حسین در۱۳۷۱ موفق به دریافت درجه دکترای روابط بین الملل گردید .

در سال ۱۳۲۰ق امامت مسجد مجد در تهران به وی محول شد. گفته میشود هنگامیکه میرزا سنگلاخ در تهران اقامت داشت، نزد وی تعلیم خط نستعلیق و شکسته گرفت. این جاده یکی از پررفتوآمدترین جادههای قدیمی ایران محسوب میشود و کاروانهای بسیاری از آن عبور میکردند. آن عدّه از مسلمانانى که در میدان جنگ بودند، براى اینکه بقیّه پراکنده نگردند، پیغمبر(ص) را بالاى کوه بردند تا به مسلمانان نشان دهند که او زنده است. در این جنگ زنان مکی که به قصد روحیهبخشی به سپاهیان در جنگ شرکت کرده بودند، جسد برخی از کشتهشدگان مسلمان را مُثله کردند.

عبدالله بن ابی که قبل از هجرت رسول خدا (ص) قرار بود به بزرگی مدینه برسد، به عدهای گفت پیامبر (ص) پیشنهاد جوانان را پذیرفته و به رای بزرگان احترام نگذاشته است، عبدالله در همان شب دو قبیله را که 300 نفر بودند، از همراهی پیامبر(ص) محروم کرد و به مدینه باز گرداند. بدان که شیخ مفید و سیّد و شهید(رحمهم الله) زیارت مبسوطى از براى حمزه سیّد الشّهدا(علیه السلام) و سایر شهداى اُحد نقل کرده اند، و بعد از زیارت شهدا گفته اند که بخوان سوره «إِنّا أَنزلناه» را هر قدر که ممکنت باشد، و از براى هر مزورى دو رکعت نماز زیارت کن.

و در روایت عقبه از حضرت صادق(علیه السلام) مذکور است که چون از نماز کردن در مسجد «فضیخ» فارغ شوى برو به جانب کوه اُحد و ابتدا کن به مسجدى که در پایین سنگستان است، و در آن نماز بکن. بعد از اداى نماز صبح، صفوف مسلمانان را آراست. واقدی شمار زنان را ۱۴ تن نوشته است. در طرف دیگر میدان، زنان و دختران قریش، براى تحریک عواطف و احساسات جنگ جویان قریش، اشعارى را، گویا با دف و نى مى خواندند. تعداد صفحه : 9کوه بیستون بیسُتون، بیسِتون، بیسْتون، بهیسْتون، نام امروزی یک صخره برافراشته در شمال یک راه باستانیِ پر رفت و آمد که محل عبور کاروانها و نظامیان از بابل و بغداد به سوی کوههای زاگرس و همدان (اکباتان) بوده، می باشد.

۱۱. چشمه دشت حیرتان به نام چشمۀ آب گنده (آب گنج) دارای مقادیر زیاد سلفر میباشد. ۱۹. چشمه شفا درولایت میدان وردک، ولسوالی بهسود، قریه کجاب میباشد و به نام چشمه اژدها یاد میشود. ۳. چشمه آب سرد بنگی در تخار ! معدن سلفر ولایت بلخ، در دامنه های کوه های البرز ودر ولسوالی چمتال در فاصله ۹ کیلومتری قلعه پشمی و در ۶۴ کیلومتری شهر مزارشریف قرار دارد. که در فاصله پنج و نیم کیلومتری مسجدالنبی قرار دارد. ق. در شهر بغداد دیده از جهان فروبست.

چیزی به من بگو، شاید الله متعال قلبم را از وجود آن پاک کند. ارتفاع اين سرزمين كه از سطح دريا در حدود 4000 متر است باعث سختی آب و هوای آن شدهاست چنانكه زمستان در این منطقه هفت ماه طول می كشد و تنها در يك ماه (ماه ژوئيه) شبها شبنم نمیباشد و حرارت روزها گاه به 70 درجه میرسد. این منطقه تا زمان قاجاریه جز خاک ایران بود اما در زمان فتحعلی شاه طی جنگهای ایران و روس از ایران جدا شد و به روسیه پیوست و با تجزیه شوروی سابق سه کشور گرجستان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر این سرزمین حکومت میکنند.

پس جناب موسى(علیه السلام)از براى او قبرى حفر کرد و هارون داخل آن قبر شد و رحلت فرمود، پس جناب موسى خاک بر روى او ریخت و او را در آن جا دفن کرد. سربازهایی که در سفارت ممالک متحده آمریکا‚ قراول می کشیدند‚ به من گفتند: اگر چه ما برای حفظ وجود شما این جا فرستاده شده ایم‚ اما اگر حاجی ملا علی امر کند همه شما را می کشیم! بی شک اشکی که خالصانه و فقط به خاطر ترس از خداوند باشد دارای آثار جمعی نیز می باشد به نحوی که امام صادق (ع) می فرمایند: هر چیز قابل وزن نمودن است و اندازه ی خاصی دارد، مگر اشک ها؛ زیرا یک قطره از آن ها می تواند دریایی از آتش را خاموش سازد، و هنگامی که چشم کسی پُر اشک شد، صورتش هیچ گاه تاریک و ذلیل نخواهد شد و آنگاه که اشک از چشم سرازیر شود، خداوند آتش را بر او حرام می کند و اگر گریه کننده ای برای امتی از انسان ها بگرید، همه مورد رحمت خداوند متعال قرار می گیرند.

البته باید دانست این قطره ی اشک از خوف خداوند دارای چنان ارزش و جایگاهی می باشد که امام صادق (ع) می فرمایند: اِن لم یجئک البکاء فتباک، فاِن خرج مِنک مثل رأس الذّباب فبخٍّ بخٍّ؛ اگر اشک تو جاری نمی شود، خود را به گریه بزن، چرا که اگر به اندازه ی سرمگسی آن از چشم تو بیاید، امر عظیمی برای تو رخ داده است و آفرین بر تو. از امام صادق (علیهالسلام) روایت شده: که از وجود مبارک ایشان درباره فضیلت روزه رجب پرسیدند، فرمود: چرا از روزه شعبان غافل هستید؟

این گفتگوها در روزگارانی اتفاق افتاده که امام علی علیهالسلام تنها ۲۵ سال دارد و پسر بزرگش حسن مجتبی تنها یک ماه است که به دنیا آمده است! برخی از بازماندگان مجروح جنگ نیز در مدینه از دنیا رفتند و پیکر آنها در بقیع دفن شد. پیامبر(ص) در این جنگ مجروح شد و با اندک یارانی که مانده بودند به شکاف کوهی پناه بردند. بدین ترتیب، در جنگ احد نسبت به مسلمانان خسارات مالى و جانى فراوانى وارد شد و هفتاد تن از مسلمانان در میدان جنگ کشته شدند و عدّه زیادى مجروح افتادند، امّا مسلمانان از شکست، درس بزرگى آموختند که ضامن پیروزى آنها در میدانهاى آینده شد.

علماى تاریخ مدینه گفته اند که عبد اللّه بن جحش که خواهر زاده حمزه(علیه السلام)است نیز در بقعه او مدفون است، و مادر خلیفه الناصر لدین اللّه در سال پانصد و هفتاد قبّه اى عالیه بر قبر آن ها بنا کرد. پس حق این است که مراد از “انقلاب على الاعقاب”، برگشتن به کفر سابق است، نه فرار از جنگ. واقدی نوشته است: او هم از فراریان است ولی ابن اسحاق وبلاذری او را از کسانی شمرده اند که ثابت ماندند، ولی درباره ابوبکر، همه راویانِ اهل سنّت متّفق القولند که او جزو فراریان نبوده گرچه درباره او نه جنگی نقل شده و نه کشتن یک نفر از دشمنان ولی به هر حال خود ثبات قدم جهاد است و به تنهایی کافی است؛ «وَإنْ لَم یَکُن نقلَ عنه قتل أو قتال والثبوت جهاد وفیه وحده کفایة».

این یک مرحله است؛ یعنی گناه ما موجب میشود که در یک نقطهی حسّاس، در یک نقطهی بزنگاه، نتوانیم تاب بیاوریم، نتوانیم مقاومت کنیم. روم، 10) راه علاج هم مراقبت است؛ باید مراقبت و نظارت کنیم بر خودمان، بر مجموعهمان، انگیزهمان را افزایش بدهیم، کارمان را متراکمتر کنیم، پُرکاری، پرهیز از لغزشگاهها، خلاصه در یک جمله تقوا؛ تقوا. آنها ۷۰ نفر از بهترین مسلمانان را شهید کردند و پیامبر اسلام را نیز با خطر جدی روبرو نمودند که طی آن ایشان متحمل جراحات سخت و زیادی گردید. با استفاده از حوادث جنگ احد آیات قرآن حقیقت دیگرى را به مسلمانان مى آموزد و آن اینکه اسلام آئین فرد پرستى نیست و به فرض که پیامبر در این میدان شربت شهادت مى نوشید وظیفه مسلمانان بدون تردید ادامه مبارزه بود، زیرا با مرگ یا شهادت پیامبر، اسلام پایان نمى یابد بلکه آئین حقى است که تا ابد جاویدان خواهد ماند.

معبودی جز خدا نیست و نپرستیم جز او را در حالیکه عبادت را برای او خالص میکنیم، گرچه مشرکان را خوش نیاید. در نقل هاي تاريخ آمده است که زمان حضور رسول خدا صلي الله عليه وآله در شيخين، مشرکان از دور، سپاه اسلام را مي ديدند و هر دو سپاه نيروهايي را جهت حفاظت از خود آماده کردند. جمعیت همراه به هفتصد نفر تقلیل یافت و در مقابل سه هزار لشکر آماده به حمله صفآرایی کرد.

من و عدهای از شاگردان با او همراه شدیم . سر مجسمه هرکول درسال 1380 کنده و دزدیده شده بود کـه پس از چند سال کشف و دوباره بـه جایگاه اصلی خودش برگشت. هرکول در دست چپ خود یک جام نگه داشته و روی پوست شیر دراز کشیده است. هرقدر عبداللّه بن جبیر دستور پیامبر(ص) را متذکّر شد، جز عدّه کمى که عددشان حدود ده نفر بود، در جایگاه حسّاس خود نایستادند. ابناثیر گوید که جهال به او اتهام عقیده و مذهب باطنى (اسماعیلیه) بستند و سلطان محمد او را دستگیر و زندانى کرد و آن گاه که جمعى از علما بر برائتش گواهى دادند آزاد شد.

ابن هشام زندگانی محمد (ص) پیامبر اسلام، ترجمه، رسولی، سید هاشم، ج ۲، ص ۸۹. سید حیدر به مکه و مدینه میرود، اما به علت وضع مزاجی به عراق بازمی گردد. اما امروزه به علت گسترش شهر، دشتى که مى توانست بسیارى از اسناد تاریخى مربوط به تاریخ مدینه و تجاوز قریشیان به مدینه را نشان دهد، به مرور زمان در لابلاى ساختمان ها به فراموشى سپرده شده است. امپراتور ستمگر برای نابودی جوانان، فرمان داد دهانه غار را با ساختن تپه مستحکمی از سنگهای بزرگ و ضخیم ببندند. و به روشنی مشخص است که موقعیت (نور) خورشید به هنگام عبور از کنار غار، در آن مقطع خاص(به علت تغییر گرانش در محیط غار، و یا هر عامل دیگر) دارای شرایط خاصی بوده است.

او همچنین می افزاید: اکثر اصحاب حدیث نقل کرده اند که عثمان پس از سه روز بعد از جنگ؛ به حضور رسول خدا آمد، آن حضرت سؤال کرد: عثمان! در این میان شمشیر آن حضرت شکست و به سوی رسول خدا صلی الله علیه و آله برگشت و عرض کرد یا رسول اللّه انسان با شمشیر می جنگد و اینک شمشیر من شکست. این کوهها شبه جزیره ایبری را از فرانسه جدا میکنند و امتداد آن حدود ۴۳۰ کیلومتر از خلیج بیسکای در اقیانوس اطلس تا دماغه کرئوس در دریای مدیترانه است. و سگ آنها دستهاى خود را بر دهانه غار گشوده بود (و نگهبانى مىکرد).

دیدگاهتان را بنویسید