دانستنی های سیاره زهره (ناهید) و خصوصیات متفاوت این سیاره زیبا

اما روش تحقیق تجربی به­عنوان یکی از روش­های مطالعه طبیعت و انسان مورد تأیید اسلام است و آیات و روایات اسلامی بشر را به استفاده از این روش مانند استفاده از سایر روش­ها تشویق می­نمایند. وقتی مهم­ترین عناصر فرهنگ­ساز مثل دین و فلسفه در منطق اثبات­گرایانه دورانش به­سر آمده و قواعدش فاقد معنا گشته و از حوزه معرفت خارج شده، فرهنگ­ها و سبک­های زندگی برخاسته از آن نیز ناکارآمد تلقی می­شود و با سحر و جادو و خرافه و سایر باورها و رفتارهای غیر منطقی در یک ردیف قرار می­گیرد و وصف انسان ابتدایی تلقی می­شود، نه انسان عصر علم؛ چنان­که ادبیات عصر جدید متأثر از علوم انسانی نوین، مملو از چنین کلماتی علیه دین و سبک زندگی متأثر از آن است.

نسبی­گرایی اخلاقی، بحران­های روحی و روانی مانند احساس پوچی، اضطراب، تنهایی، بی­عاطفگی نسبت به همنوعان، عقده­های روحی، توسعه بی­ایمانی برخاسته از بی­اهمیت شمردن عفت و گسترش بی­حیایی و ایجاد فاصله بین نظام سیاسی و مردم، فردگرایی و گسترش خودخواهی، همگی نابسامانی­هایی عملی است که برخاسته از مدل فکری اثبات­گرایانه هستند. سبک زندگی و فرهنگ برخاسته از علوم انسانی متکفل انسان­پژوهی اثبات­گرایانه با سبک زندگی اسلامی سازگار و هماهنگ نیست. سکولار کردن سیستم­های اجتماعی و تعلیم و تربیت، از آفات خطرناک منطق اثبات­گرایانه است که مشکلات فردی و اجتماعی زیادی را در جامعه اسلامی به­دنبال دارد. سردی و گرمی سیّارات در منظومه شمسی به چه عاملی بستگی دارد؟

وجود این ابر سیاره یخی در چنین فاصلهای از خورشید میتواند گام مهمی در راه شناخت منظومه شمسی باشد. یکی از سیارات نه گانه منظومه شمسی که از لحاظ بعد فاصله اش نسبت به خورشید در ردیف هفتم پس از زحل قرار گرفتهاست فاصله متوسط این سیاره تا خورشید۲۸۰۰۰۰۰۰۰۰ کیلو متر و۶۳ بار از کره زمین بزرگتر است. در این صورت همان­طور که در فضای اثبات­گرایانه، علوم انسانی ماده­گرا و غیر الهی و بی­تفاوت نسبت به ارزش­های الهی و بلکه مغایر با جهان­بینی الهی تولید شد، در فضای اسلامی نیز می­توان علوم انسانی اسلامی تولید کرد، بلکه بر دانشمندان مسلمان است که با روش تحقیق تجربی و متناسب با جهان­بینی و ارزش­های اسلامی برای تولید علوم انسانی بومی تلاش نمایند؛ همان­طور که اثبات­گرا­ها براساس جهان­بینی ماتریالیستی خود علوم انسانی تولید کردند که طبعاً با جهان­بینی اسلامی قابل جمع نیست؛ ازاین­رو به­جای حل مشکلات جامعه اسلامی، بر آنها می­افزاید.

هرچند به­واسطه هویت مشترک آدمی، بعضی نیازهای مادی در همه جوامع یکسان است و ممکن است با تمسک به این نکته گفته شود همین علوم بی کم و کاست نیاز جامعه اسلامی را نیز برآورده می­سازد، اما این دیدگاه ماتریالیستی است و نیازهای معنوی و غیرمادی انسان را لحاظ نمی­کند. نکته اصلی که باید بدانید این است که همه آنها مبتنی بر تفکر انجمنی هستند. در نظام سیاسی اسلام حاکم دغدغه تربیت دینی و اخلاقی شهروندان را نیز دارد؛ به همین دلیل امام نامیده می­شود (بقره، 123) و از این حیث باید الگوی عملی شهروندان باشد.

امروزه بیشتر ستارهشناسان بر این باورند که آدامز و لووریه به دلیل انجام محاسبات پیچیده که سرانجام موجب کشف نپتون شد، کاشفان این سیاره هستند و یوهان گاله به عنوان کسی که برای اولین بار این سیاره را رصد کرد در یادها میمانند. به دلیل وجود متان در جو سیاره که رنگ قرمز را جذب میکند، این سیاره به رنگ آبی دیده میشود. به نقل از نیچر، “لئوناردو تستی”(Leonardo Testi) ستاره شناس رصدخانه جنوب اروپا در گارچینگ، آلمان گفت: اکنون که فسفین پیدا کردیم ، باید دریابیم که آیا این درست است که این نشانگر حیات است یا خیر.

برخی از ابیات او در کتاب مروج الذهب نقل شده است. در 421 میلادی جنگی بین او و تئودوسیوس، امپراطور روم درگرفت. جلوس وی 421 و وفاتش 438 میلادی بود. در هیچیک از منابع تاریخی چون «طبری»، «بلعمی»، «ثعالبی» و «کامل» ابن اثیر ذکری از قحطی یا خشک­سالی در زمان بهرام نرفته است؛ اما در همۀ تواریخ ثبت شده است که وی بخشندگی فراوانی در حق مردمان داشته و باج و خراج را از ایشان برداشته است. این در حالی است که در روایت طبری و نظامی، بهرام بدون سلاح با شیران ­جنگیده و پیروز میشود. او در این منظومه، عارفی را می­ماند که با هر اتفاق بیش از پیش به چشمۀ معرفت نزدیک می­شود.

وقتی اروپا به مشتری نزدیک میشود سطح دریای زیر یخ به بالاتر از حد نرمال میرسد. سام پس از استراحت به همراه دختر به گشتوگذار در قصر می­پردازد که ناگهان در یکی از اتاق­ها عکس پریدخت، دختر زیبای خاقان چین را می بیند و عاشق او می­شود. آموزه­های تربیتی اسلام برای تربیت نسل مهذب و پاک بر هرگونه الگوی رفتاری که کیان خانواده را مخدوش ساخته و نابسامانی عاطفی ایجاد نماید، خط بطلان می­کشد. بطلان این سخن با اثبات عدم بی­طرفی علما واضح است. گفته شده که عطارد از بیرون مانند ماه، و از درون چون زمین است.

این شهاب سنگ از دستان یک مدیر نیویورکی که این سنگ را از دوستان خود در مراکش خریده بود به دست یک مجموعه دار دیگر در آتلانتا رسید و سپس برای تحقیقات به زیست شناسان لندنی فروخته شد. جریان باد به اندازهای قوی نیست که پبلهای (سنگ ریزه) با قطر بیش از ۱ میلیمتر را جابهجا کند و به جریان بیاندازد. در معماری اسلامی مادة سنگین و بی شکل با حکاکی طرحهای تزیینی، زخرفی و اسلیمی و حجاری به اشکال مقرنس و مشبک صورت می گیرد و به وسیلة نور که از جهات مختلف بر آن می تابد، سنگ و گچ به کار رفته در بنا به جوهری قیمتی تبدیل می شود.

دانشمندان اسلامی این سخنان را فاقد اعتبار منطقی و قابل مناقشه جدی دانسته­اند؛ ولی این مقاله مجال نقد آنها را ندارد. تمامی این حلقه ها تنها با تلسکوپ از روی زمین قابل مشاهده هستند. با وجود این، حتی اگر صراحتی هم در این مورد وجود نداشت، نقشی که این روش در تغییر ماهیت انسان دارد، قابل انکار نیست. با توجه به عدم انحصار همه نیازهای انسان به احتیاجات مادی و تفاوت جوامع گوناگون از جنبه فرهنگی، می­توان گفت علوم انسانی پدیدآمده با روش اثبات­گرایانه و مبتنی بر جهان­بینی ماتریالیستی، علاوه بر تعارض­های نظری بنیادین با مبانی تئوریک در اندیشه اسلامی، در حل بسیاری از مسائل جامعه اسلامی نیز ناتوان است؛ زیرا اساساً بدین منظور و ناظر به این نیازها تولید نشده است.

تغییر رفتار سیارات و اجرام آسمانی، پدیده­های شب و روز و کم­و­کیف سیارات در نظام کیهانی در بعد علمی و همچنین تعیین و اندازه­گیری وقت­ طلوع و غروب آفتاب که فریضه نماز و نمازگزاردن به آن وابسته بود و نیز تعیین قبله و قبله­یابی و رویت هلال­ماه در ماه­مبارک­رمضان در ُبعد اعتقادی، همه مواردی­اند که در ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با علم نجوم قرار می­گیرند و سئوالاتی که پیرامون این مسائل به­وجود می­آید و پاسخ به آن­ها در جهت رفع نیازهای جامعه همه مزید بر خلق و تولید ابزارآلات نجومی، به­ویژه در دوره اسلامی و به طور خاص در دوره­های برجسته­ای مانند سلجوقی و صفوی شد.

اسناد و مدارک بهدستآمده همه از گذشت و گشادهدستی بهرام میگویند؛ «در دوران پادشاهی بهرام، ظلم و جور برچیده و ایران به پادشاهی آرمانی یا حکومت مردمی نزدیک شد. یادآور میشود، آن بخش از داستان هفت پیکر در این پژوهش مورد تحلیل قرار میگیرد که داستان اصلی و روایت زندگی بهرام گور است و هفت داستان که دختران روایت میکنند و داستان نعمان، مورد مطالعۀ نویسنده نیست. «سام» به قصد شکار گور از لشکر جدا شده، ساعت­ها در بیابان سرگردان میشود تا به قصر زیبایی میرسد و وارد آن می­شود.

دیدگاهتان را بنویسید