آزمایش کوه آتشفشان (تجزیه ی آمونیوم دی کرومات) – مجتمع باران

طبری نظم و نثر نیکوئی داشت و خطیب و مفتی مکه بود. وى شیخ الشافعیه بغداد بود. به مناسبت دومین سال عروج ملکوتی مروِّج دین حضرت آیت الله حاج شیخ ماشاءالله مروجی (ره) چهارشنبه شب بعد نماز مغرب و عشا در مسجد جامع کوهدشت واقع در میدان امام (ره) مراسم بزرگداشتی باحضور نماینده ولیه فقیه در استان لرستان و امام جمعه محترم خرم آباد حضرت حجت الاسلام حاج آقا میرعمادی (حفظه الله) و بازماندگان وریاست و اساتید حوزه علمیه استان ونهاد های دولتی و تمام اقشار مردم بر گزار شد.به گزارش کانون فرهنگی سبحان – بهمین مناسبت مراسمی پنج شنبه از ساعت ۲ تا ۳ بعد از ظهر در حسینه ایشان در کنار قبر مطهرش بر گزار شد.

بعد از گرفتن چند عکس و صرف شیرینی و شربت دوستان از هم جدا شدند و هر یک به امید دیداری دیگر و صعود خاطره انگیز دیگری از هم خداحافظی کرده و به سوی ماوای خود رهسپار شدند. بنابر اين برعکس بسياری فريادهای دموکراسی طلبی مروج که تحت تاثير جو سياسی حاکم بين المللی بعد از پايان جنگ سرد؛ که سنگ دموکراسی را بر سينه های شان می کوبند، دموکراسی برای ما يکسره محصول برخورد انديشمندانه و انتقادی به تراژيديهای تاريخی معاصر افغانستان و طرق جلوگيری از تکرار آنها است. این حقوق جمعاً می تواند ممثل هنجارهای دموکراسی ای باشد که ما خواهان آن استیم.

این فرهنگ سیاسی جدید که حزب آزادگان ممثل آن است مجموعه ای از اعتقادات، رفتارها و احساسهایی اند که به پروسه سیاسی نظم و معنا می بخشند و التزامات و قواعدی را که در یک نظام دموکراتیک حاکم اند، فراهم می آورد. حزب آزادگان بر این باور است که در یک جامعه دموکراتیک و قانونمدار می تواند اهدافش به طرق صلح آمیز عملی شوند. حاکمیت دموکراتیک در افغانستان نمی تواند بدون توسعه سیاسی کامل گردد.

وی افزود: با وجود ۱۲۰۰۰ نفر از نیروهای طالبان در پنجشیر میتوان گفت عمده جنگجویان این گروه برای مبارزه با جبهه مقاومت در یک منطقه متمرکز شدهاند و همین امر سبب شده است که قدرت آنها در مناطق دیگر افغانستان محدود بوده و با کمبود نفرات در شهرهای گوناگون مواجه شوند. روزی که مرحوم کوهستانی پس از بهبودی، از بیمارستان آیت الله گلپایگانی خارج شد، آیت الله گلپایگانی ضمن تودیع فرمودند:« زهد و تقوا و بزرگی شما برای من علم الیقین بود و الان به مرحله عین الیقین رسید. با تعجب پرسیدم: مگر شما شعرهای عطار را می­خوانید! با آنکه حزب آزادگان در تدوین مشیها و انتخاب رفتارهایش با مخالفان سیاسی به شیوه های مدلل و اقناعی توسل جسته و اقدامات پیشگیرنده برای جلوگیری از بدترشدن اوضاع اتخاذ می کند.

اما به دلایل جغرافیایی، کوه برای سرزمین ایران و مردم آن دارای اهمیت بیشتری بوده است. اما میزان مرگها در بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ با اعداد ۷۹۹۰ صعود به ازای ۱۲۳ فوت به میزان ۱.۵ درصد می باشد. سال ۱۳۷۷ را میتوان نقطه عطف تاریخ زندگی محمد اوراز دانست در این سال وی به همراه سه نفر از اعضاء تیم ملی کوهنوردی ایران توانست به قله اورست بلند ترین قله جهان صعود نماید. ارتفاع قله این کوه در افغانستان ۶۶۵۰ متر بوده که بنام تیراج معروف است و از سطح اب دریا ۸۳۰۰ متر ارتفاع دارد . شدت جنگ در افغانستان بویژه استانهای شمالی این کشور نگرانیهای را برای مردم افغانستان بوجود آورده و به همین دلیل شماری زیادی از مردم حمایت خود را از نیروهای دولتی اعلام کرده اند.

اين دموکراسی که در پرتو ارزشهای فنا ناپذير آزادی، برابری، و همبستگی هدايت می شود، متضمن برقراری حاکميت مردم، تامين حقوق و آزاديهای اساسی و مدنی افراد، تضمين حقوق شهروندی برای احاد ملت، کثرت گرايی سياسی و حراست از محيط زيست می باشد. بنابر اين دموکراسی برای حزب ما مجموعه ای از ارزشها و آرمانها، فلسفه سياسی، نوع کارکرد و شکل دولت، شيوه زندگی سياسی، اجتماعی و فرهنگی، و راه حلی برای معضلات امروزين و يک آينده قابل پيش بينی می باشد. زیبایی این باغ در نوع خود در کل کشور بی نظیر بوده و آرامش کاملی را به انسان هدیه می دهد و برای گذراندن یک روز آرامش بخش گزینه ی خوبی می باشد.

علاوه بر این ما انسان را یک موجود خرد گرا و طبیعی و همچنان یک موجود دارای خصال فردی و اجتماعی می شناسیم. چند نکته ی مهم در اینجا:1) آمونیوم دی کرومات باید خرد شده باشد(چرا؟) علت این است که سطح تماس ذرات آن را با آتش بیشتر می کند و زود تر و کامل تر واکنش انجام می شود. انسان را نمی توان با کوته اندیشی به خوب و بد تقسیم نمود، زیرا او قدرت آموختن و خرد ورزیدن دارد. حزب آزادگان افغانستان به اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاقهای لاحقه آن اعتقاد عمیق داشته، در تطبیق آن کوشا بوده، در سطح کشور و جهان تخطی از آن را محکوم دانسته و این حقوق را چکیده والاترین ارزشهای انسانی همه فرهنگها دانسته و در مغایرت با اصول اعتقادی هیچ آینی نمی داند.

دولتی که ما ضامن امنیت و ثبات جامعه می دانیم باید از حقوق اساسی شهروندان افغانستان پاسداری نماید. برهمین مبنا است که ما دموکراسی را ممکن می دانیم. از نظر ما دموکراسی آن روند های شعایر گونه ای نیست که نخبگان قدرت هر چند سال یکبار صندوقهای رأی را با اوراق تاییدی موکلینی که با زر و زور و اغفال فراهم آورده اند، پرکنند و خود بر اریکه قدرت تکیه زنند تا باز دور دیگری فرا رسد و ترفندها تکرار گردند. در تساوی حقوقی انسانها قطع نظر از منشای نژادی، زبان، مذهب، زادگاه، جنسيت، اعتقادات سياسی و فلسفی در برابر قانون مساوی می باشند.

از نظر ما صلح یک تصمیم دیوانسالارانه نه بلکه یک روند انتقادی و اقناعی است تا از تکرار فجایع جلوگیری شده، اعتماد اجتماعی دوباره زنده گشته، از قربانیان اعاده حیثیت شود و از بازماندگان قربانیان دلجویی صورت گیرد. با آنکه عملی شدن خواستهایش را تابع امکانات بسیجی و قانونی دانسته و از اِعمال جبر و فشارهای فراقانونی می پرهیزد و گاهی به جهت گیریهای که مطابق به مشیهایش صورت می گیرند بسنده می کند، و با آنکه گسستهایی را در روند تغییر جامعه محتمل می داند، باز هم در شرایط کشوری مانند افغانستان که دولت سازی به حمایت جامعه بین المللی ناتوان است، اختلاف در درون ائتلاف حاکم قدرت ترتیبات دولتی را به فلج می کشاند، طنین انفجارات حتا آرامش پایتخت را برهم زده است، رخوت جهانگیر روشنفکری زهره مبارزه را از بسیاری سلب نموده و مردم در کل با سیاست بیگانه اند، امکان آن وجود دارد که از دامن یک دموکراسی ناکام، به طور خزنده ای یک رژیم اقتدارگرا و یا تمامت گرا با همه وجوه محدود کننده و سرکوبگر آن سربلند بکند.

اینها اساس دموکراسی لبرال را تشکیل میدهند. اين وابستگی متقابل نياز به ملاحظه همديگر و احترام به همديگر را به وجود می آورد که همين مسئله جوهر و اساس همبستگی را تشکيل می دهد. در همه مواردی که احتمال آن به وجود آید که حقوق اساسی افراد با خطر مواجه گردد، در قدم اول وظیفهء دولت است که داخل اقدام گردد. دو دسته ء اول این مجموعهء حقوق به خوبی آشنا می باشند. اين دموکراسی تنها به نظام پارلمانی يا نمايندگی خلاصه نمی شود، بلکه برای روی پا ايستاندن جامعه ای که برای رسيدن به سطح مطلوب رفاه و همبستگی به تلاش طولانی و کار سخت نياز دارد، بر دموکراسی مشارکتی (پارتی سی پی توري) و دموکراسی از سطح جامعه (گراس روت دموکراسي) تاکيد می ورزد.

پيش شرطهای تحقق اين دموکراسی استقلال، حاکميت ملی، تماميت ارضی و يک نظام جمهوری قانونمدار است که کارگزار حاکميت مردم می باشد. يک فرد تنها در تعاون و همکاری با ديگران است که از لحاظ عاطفی و فکری تکامل می يابد. در عين زمان همبستگی ايجاب می نمايد که ما به مثابه شهروندان به يکديگر حق بدهيم تا به هنگام بيماری، زخمی شدن در کار، پيری و يا بيکاری، معيشت مان تامين گردد، حق تحصيل، حق برخورداری از صحت، پرستاری، مشارکت در حيات فرهنگی داشته باشيم و ارزشهای هر کس را به مثابه يک فرد و يک شهروند اجتماعی ارج بگذاريم.

عدالت در معنی کلاسيک آن به معنای همسازی و تناسب است و عدالت اجتماعی بيشتر ناظر بر ايجاد نهادهای متشکلی جهت تامين برابری در کنش های متقابل گروه های انسانی می باشد. موید چنین صلحی فقط آن گروه ها و افراد شجاعی خواهند بود که به دور از هر نوع فرصت طلبی حاضرشوند در برابر مردم و در برابر یک محکمه صالح و بیطرف از گذشته های تاریک شان صمیمانه انتقاد بکنند و از مردم طلب عفو بنمایند. از جهت صفات روحي و فردي وي بانويي صالح و پاکدامن بود.

اما سه دسته حقوق اساسی دیگر نیز دارای اهمیت و اعتبار برابر می باشند: حقوق اجتماعی شامل حقوق حمایت اجتماعی، تضامن اجتماعی، تعلیم و تربیت و مواظبت از صحت و مسائل مشابه آن می باشد. به گزارش خبرگزاری تاس، “کبیر واثق” معاون سابق والی پنجشیر افغانستان گفت، احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان اکنون در تاجیکستان به سر میبرد اما برخی اوقات با واحدهای مقاومت در مناطقی از افغانستان دیدار میکند. بشر عمد تاً برای گرم کردن محلول ها و مایع ها استفاده می شود اما این بار به گونه ی دیگر ی از آن استفاده می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید